Laktační krize u maminek

Téměř každá žena jednou bojovala s laktační krizí. Dříve nebo později každá maminka pozná pocit, ať už oprávněný nebo neoprávněný, že jejich miminko hladoví nebo jejich mléko miminku nestačí. Tak maminky, pokud máte tento problém, neklesejte na mysli. Laktační krizi zažívá spousta žen a zde vám poradíme, jak se s tímto problémem vyrovnat. Že může k laktační krizi dojít, se maminky již dovídají v nemocnicích a že není žádný důvod k panice. Aby tuto krizi maminky úspěšně zvládly, doví se, jak se v takové případě mají chovat a co dělat. Je velmi důležité, pokud si maminka myslí, že má málo mléka a miminko hladoví, nepropadat panice a miminko nezačít dokrmovat. Než se přejde k dokrmování, je dobré vyzkoušet pár rad a tipů, jak nastartovat laktaci.

Dítě je opravdu vhodné co nejdéle kojit a to minimálně do 6 měsíců, v tom se shoduje téměř většina pediatrů. Za pár dní se všechno dostane do normálu, pokud nepropadnete panice a nebudete dítě dokrmovat. Tvorba mléka se stabilizuje až po dvou měsících po porodu, kdy se tvorba mléka přizpůsobí požadavkům miminka. V případě, že maminka má pocit nedostatku mléka, je dobré se poradit s lékařem, jak postupovat. Je potřeba dítě častěji přikládat k prsu. Čím více dítě saje, tím více mléka se bude tvořit. Sání zvyšuje tvorbu hormonu prolaktin, které ovlivňuje sekreci mateřského mléka. Nebojte se dát dítěti napít každou hodinku a půl a v noci každé tři hodiny a to z obou prsů. Pokud přikládáte často a máte správnou techniku, pocítíte brzy změnu k lepšímu.

kojeni2

 

Co je velmi důležité pro kojící maminku v období laktační krize, je klid a omezení stresu. Máte-li dobrý psychický stav, budete také úspěšně kojit. Při pozitivním myšlení se laktaci podaří úspěšně nastartovat. Velmi důležitá je skladba jídelníčku. V žádném případě nedržte dietu. Jídelníček by měl být pestrý, doporučuje se dostatek zeleniny, vlákniny a obiloviny. Můžete jíst všechno, ale vyhýbejte se tučným a těžko stravitelným pokrmům. Vyvarujte se nadýmavým potravinám  jako je zelí, kapusta a květák. Omezit je vhodné i banány, které obsahují  draslík a ten může miminku ublížit.  Rovněž jahody a citrusové plody, které zase mohou způsobit alergické reakce. Pokud se jedná o tuky, dávejte přednost rostlinným tukům před živočišnými. Také maso je pro vás důležité. Dopřejte si kuřecí, králičí, libové hovězí maso či ryby. Pitný režim je pro kojící maminku také významný. Vypít by měla maminka 2,5-3,5l tekutin. Více však už ne, neboť by to mohlo znovu snížit laktaci. Z tekutin je nejideálnější voda bez bublinek a neslazená. Vhodné jsou také neslazené  čaje  a  pokud  máte ráda minerálky, je dobré je střídat. Černému čaji se raději vyhýbejte, neboť obsahuje kofein. Ovocné džusy ředit a alkohol a podobné nápoje jako Coca-Cola je vhodné vyřadit z pitného režimu úplně. U pití kávy se názory liší, ale káva může u miminka vyvolat neklid a špatné usínání. V případě, že si nebudete vědět vůbec rady, můžete navštívit laktační poradkyni. Kontakt na ni by vám mohl dát váš gynekolog nebo je můžete najít na internetu. Někdy postačí rada po telefonu nebo je možná i osobní návštěva poradkyně.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *